RSS
Selamat Datang diucapkan! salam ukhuwah, terima kasih kerana sudi mengunjungi blog saya

Tuesday, January 12, 2010

.;: ETIKA ISLAM ::.

Hari ni saya ada ujian subjek etika perniagaan..agak sukar difahami kerana keadaan saya yang kurang sihat.Ketika saya sedang menelaah buku etika, saya terbaca satu firman ini...

Rasullulah S.A.W bersabda " peniaga yang benar dan jujur akan dibangkitkan pada hari akhirat beserta orang orang yang benar dan para syuhada."

Bagi seorang peniaga, kita perlulah ada sikap jujur, amanah, & adil. Tetapi, apa yang saya lihat peniaga sekarang lebih mengira keuntungan sendiri daripada menitikberatkan tentang kehendak dan kepuasan pelanggan. Ada segelintir peniaga yang sengaja menambah berat pada timbagan, ada juga yang mengurangkan timbangn. Sikap peniaga yang seperti ini perlu kita membuat aduan dan mereka akan dikenakan tindakan yang setimpal dengan apa yang mereka lakukan.Negara kita ada undang-undang, jadi kita sebagai pengguna perlulah menegakkan hak kita sebagai pengguna.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...